Pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Kilka sekund. Od 7 do 10. Tyle czasu wystarczy, aby podświadomie ocenić spotkaną właśnie osobę. To tak zwany efekt pierwszego wrażenia. Właśnie ono w wielu sytuacjach określa, jakie będą późniejsze relacje między ludźmi. Niejako przyklejamy nowopoznanej osobie etykietę. Niezwykle ważne jest więc, by wiedzieć, jak zrobić dobre wrażenie i kojarzyć się z profesjonalizmem, kompetencjami, pewnością siebie i zorganizowaniem. 

Amerykański filozof, Albert Mehrabian, określa, że nowo poznanego człowieka oceniamy zwracając uwagę na kilka kategorii: jego rasę, płeć, wiek, wzrost, wyraz twarzy, włosy, oczy i ubiór. Ten ostatni to wizytówka, która definiuje nasz status społeczny. 

Strój biznesowy – element wizerunku pracownika i firmy

W niektórych firmach obowiązuje strój korporacyjny – przygotowywany jest on przez firmę i pracownicy otrzymują swoje zestawy. Ich zadaniem jest jedynie utrzymać go w czystości, czyli wyprać i odprasowywać – mają zadbać o jego schludny wygląd. W takim przypadku nie ma problemów z wyborem odpowiedniej stylizacji do pracy, ponieważ jest ona narzucona z góry. 

Zupełnie inaczej ma się sprawa, jeśli w pracy obowiązuje dress code określający strój biznesowy. Musi być on bardzo schludny, elegancki i zawsze starannie odprasowany. Dobierając stylizację do pracy warto pamiętać o prostej zasadzie: wybierzmy elementy o maksymalnie trzech kolorach. 

Damski strój biznesowy – zasady 

Fundamentem damskiego stroju biznesowego powinno być dopasowanie stroju do trwającej pory roku. Zimą warto sięgnąć po ciemne, grubsze tkaniny, zaś latem po lżejsze pastelowe barwy i materiały. Bez względu na panującą temperaturę – upalne lato czy zimę – Kobiety powinny nosić rajstopy w cielistym kolorze, gładkie i bez wzorków. Buty mają być dopasowane do stroju albo torebki, mają mieć zakryte palce i posiadać niewysoki obcas (ok. 4-6 cm). 

Najbardziej rozpowszechniony wśród Pań jest szary, czarny albo granatowy kostium ze spodniami (tzw. damski garnitur) lub spódnicą. Dopuszczalne jest również łączenie żakietu ze spódnicą, spodniami albo sukienką z innego materiału oraz odróżniającą się kolorem. Sukienki i spódnice nie powinny być zbyt długie lub krótkie – mają sięgać do kolan. Jeśli decydujesz się na wzory, powinnaś wybrać bardzo delikatne i dyskretne, nie rzucające się w oczy. Unikaj kwiecistych deseni. Wybierając biżuterię również zachowaj umiar, niech będzie to niewielki pierścionek (np. zaręczynowy), obrączka, delikatna bransoletka, czy wisiorek z przywieszką. 

Wybierając kolory, postaw przede wszystkim na klasyczną biel oraz czerń. Możesz także wybrać inne stonowane barwy: bordowy, niebieski, granatowy, odcienie szarości czy butelkową zieleń. Dobierając kolory stylizacji warto wziąć pod uwagę swój charakter i upodobania, bo ważne jest, abyśmy dobrze czuli się w naszym stroju. Wybierajmy rzeczy, w których czujemy się pewni siebie – z pewnością pomoże nam to osiągnąć sukces w pracy.